vervolg in Jordanië - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Piet Zaat - WaarBenJij.nu vervolg in Jordanië - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Piet Zaat - WaarBenJij.nu

vervolg in Jordanië

Door: Piet en Tiny

Blijf op de hoogte en volg Piet

31 Oktober 2010 | Jordanië, Akaba

Zondag 24 oktober, dag 30 Petra,

Het bestaande programma voor de komende drie dagen doorgenomen en aangezien toen we gisteren aankwamen er nog een Duitse groep ( slecht gepland ) van 17 campers waren en wij niet genoeg ruimte hadden ( een enkele moest op een ander terrein voor een nacht ) is er besloten om ’s morgens te blijven en alles op zijn plaats te zetten ( ze waren weg ) en eens lekker de caravan schoon maken van binnen ( was hard nodig ) de was doen en pas in de namiddag wat te organiseren. Dat werd de tocht naar klein Petra en dat beviel ons best.
Klein Petra doet een beetje denken aan Capadocië in Turkije, niet zo spectaculair, mooie rots formaties, een diepe smalle kloof waar men vroeger een karavanserai had , die erg bloeide en goed te verdedigen was tegen rovers enz. Achteraf was dit de beste start, het mooiste voor het laatst bewaren, dus voor morgen en overmorgen.
’s Avonds in het hotel gegeten met allen en vroeg naar bed, want morgen een zware dag.

Maandag 25 oktober, dag 31, naar Petra.

Om 7.30 uur met twee hotel busjes naar het dorp, wel vroeg maar we waren de drukte voor, gelukkig want er komen zeker een honderd bussen met toeristen overal vandaan. Je hoort allerlei talen door elkaar.
Het is iets geweldig, moeilijk om in woorden uit te drukken, dit is echt een van de wereld wonderen, het lijkt enigszins op Capadocië, het zijn rotsformaties dor de natuur, water en wind, gevormd, en nog steeds, en het bestaat voornamelijk uit samengeperst zand in verschillende kleuren en lagen, Twintig eeuwen geleden kwam er hier nog tamelijk veel regen voor maar nu bijna niet meer. We hebben met z’n allen op eigen manier de dag ingevuld door te klimmen en te slenteren en van alles in je op te nemen, zeer vermoeiend en na een zware dag ( het was 32 graden en alleen maar zon ) waren we om half vijf op de camping achter het mooie hotel terug.
Eerst met z’n allen wat gedronken en nagepraat over de enorme indrukken die we op hebben gedaan. Wij hadden met een ander stel heerlijk de stoom sauna die aanwezig was in het hotel geboekt en een heerlijke massage na, even wat lichts gegeten en heerlijk slapen, morgen weer vroeg. Het was een schitterende dag.

Dinsdag 26 oktober, dag 32, Petra.

Na een koude nacht, we zitten hoog , weer vroeg eruit want we zijn weer om half acht gestart. De helft bleef thuis, te vermoeid waarschijnlijk, maar wij zijn weer gegaan. Vandaag opgetrokken met Gert-Jan, hij was gisteren ziek en wilde het toch niet voorbij laten gaan. De anderen, de fanatiekelingen zes in getal gingen een kloof afdalen wat een zware klauter partij was en wij hebben ongeveer hetzelfde gedaan als gisteren, maar we keken er nu anders tegenaan aan en zagen ook steeds andere dingen.
We hebben daar de schrijfster Henriette Geldermalsen, van het boek “ik leefde in een grot” ontmoet, Het boek gaat over Jordanie, en in het bijzonder over Petra. Zij heeft als jonge vrouw op vakantie een Jordaniër ontmoet, is daar getrouwd , leefde in Petra in een grot , kreeg twee kinderen ( de zoon hebben we ook ontmoet) en heeft er nu een kraam met mooie spullen om te verkopen en haar boek, dat nu in twaalf talen verschijnt.
Vandaag om twee uur weer met de bus terug, want de anderen gingen van middag naar de sauna. Wij hebben om zes uur weer de massage geboekt en dat beviel uitstekend.Tiny ging uitgeteld zeer vroeg naar bed en ik heb nog wat zitten schrijven.

Woensdag 27 oktober, dag 33, van Petra naar Wadi Rum.

Om half negen een gezamenlijk ontbijt en daarna rustig vertrokken, het was maar ongeveer 130 Km. Onderweg nog wat foto’s van Petra gemaakt, zaten op 1500 meter en hadden daar een mooi uitzicht.
We rijden op de KINGS Highway klimmen steeds hoger en op 1800 meter gestopt op een leuke locatie voor koffie en kregen gezelschap van Nederlanders, die met 8 personen een privé rit in Jordanië maakten, ze stonden verbaast dat ze Nederlanders met een caravan tegen kwamen en hebben volop foto’s gemaakt en in de caravan gekeken hoe dat er uitzag. Een leuke ontmoeting. Inmiddels was het al weer bijna 30 graden.
De locatie was gewijzigd in Wadi rum en stond niet goed aangegeven, ( zeg maar heel slecht ) dus dat koste wat keren en draaien, en dat valt niet mee in de woestijn in het zand, maar alles ging gelukkig goed. Uiteindelijk was de reisleider ons tegemoet gereden en zijn we er gekomen. Een simpele camping bestaande uit een paar kleine gebouwtjes, de toiletten en keuken, verder een grote Bedoeïenentent en kleine tenten en een zandbak voor de caravans/campers maar wel gezellig en midden in de woestijn.
’s Avonds een gezamenlijk diner in de grote tent, foto’s maken want het warme eten werd in de grond met houtskool en afgedekt met zand bereid, erg bijzonder en heerlijk. En na afloop thee en de waterpijp toe voor de liefhebbers.

Donderdag 28 oktober, dag 34 van Wadi Rum naar Aqaba.

Eerst om negen uur met drie vierwiel drives de woestijn in. Een prachtige rit in een wonderbaarlijk mooie omgeving. Schitterende rotsformaties omgeven door zand in de kleuren rood, roze, geel en wit. Midden in de woestijn gestopt bij een oude waterput, die nog steeds gebruikt wordt en heel goed drinkwater heeft. ( ik heb het gedronken ) Verderop was een grote stenen brug gevormd door rotsen waar je na enig klimmen over kon lopen, een mooi natuurverschijnsel en leuke ervaring. Rond de middag weer terug, eerst wat gegeten en op weg naar de “Rode zee” ofwel de golf van Aqaba.
De camping is een parkeerplaats van een mooi resort, 15 km ten zuiden van Aqaba en 3 km voor de grens met Saoedi-Arabië. Aan de overkant van het water ligt op slechts 5 km afstand Eilat, wat je goed kan zien en daarnaast Egypte, vreemd hoor allemaal zo dicht bij. Aan de zee met een mooi zwembad en direct na aankomst zijn we gaan zwemmen en snorkelen, een prachtig rif voor de deur met mooi koraal in vele kleuren en veel vissoorten.
Een verademing na al dat zand. ’s Avonds met anderen nog heerlijk buiten gezeten.

Vrijdag 29 oktober, dag 35 Aqaba.

Al vroeg wakker, vandaag ging hier de klok al een uur terug , voor de Moslims is de vrijdag wat de zondag is voor ons vandaar. ( ik blijf het vreemd vinden).
Vroeg , zeven uur al in de zee, het lijkt wel op Bonaire, lekkere watertemperatuur, warmer dan het zwembad, en meteen aan het snorkelen. Daarna ontbeten in de buitenlucht ( de nacht was 25 graden ) en om tien uur met de bus van het hotel naar de stad voor een rond vaart in een glasbodem boot, dit had voor ons, en ook voor anderen wel achterwege kunnen blijven, bij het hotel zie je meer en beter want bij Aqaba licht langs de kant veel rommel in de vorm van autobanden, blik en plastic. Lijkt nergens op. Maar voor de mensen die niet kunnen snorkelen of zelfs kunnen zwemmen is het een mooie vinding. Maar het geheel was niet zo’n succes.
Terug heerlijk zwemmen in zee enz. en om vijf uur met de hotel shuttle naar Aqaba , heerlijk gegeten op een terras en lopen slenteren langs de winkels, alles is hier gewoon tot laat open.
Een kapper gevonden die mij heeft geknipt, geschoren en overtollig haar geëpileerd en Tiny heeft zich bij dezelfde kapper laten epileren met een draadje en vuur en beide een massage toe, alles voor 25 Dinar. Nog even een terrasje en om elf uur weer thuis.

Zaterdag 30 ktober, dag 36 Aqaba.

De verjaardag van kleindochter Sophie, gefeliciteerd met je 15de verjaardag!!!!!!!
Veel wind vandaag, wel warm en ik weer gesnorkeld. Om drie uur met de bus weer naar de stad, gewinkeld, gegeten en met Rob een onderdeel opgehaald voor zijn camper, dat net was aangekomen. Het was vanuit Duitsland met UPS opgestuurd en was net aangekomen in Aqaba bij een kantoor van een vervoersbedrijf, gelukkig voor Rob op tijd. Morgenvroeg moet Rob eerst sleutelen.
Zo dit bericht weer versturen en naar bed, morgen op de terugweg , een grote rit langs de Jordaan naar de Dode Zee.

• 31 Oktober 2010 - 09:48

Wim En Ida:

Wij hebben genoten van je verslag. Wat een belevenissen,De beweg-wijzering is een puzzle maar richtingaan aange-ven is hier ook niet meer gewoon. Jullie zien heel veel moois en het snorkelen lijkt ons ook prachtig .Geniet van het weer want hier miezert het. Goede reis met zijn allen. Succes.

• 31 Oktober 2010 - 10:01

RIET:

WAT EEN LEUK VERSLAG IK HEB ER VAN GENOTEN.ALLES GOED HIER ,WEL SLECHT WEER GENIET VAN DE VERDERE VACANTIE EN EEN GOEDE REIS VERDER

GROETEN RIET

• 31 Oktober 2010 - 10:47

Frans En Petra:

Wat een leuk verslag weer. Ik kan mij voorstellen dat je na de woestijnrit, zand, zand en nog eens zand, je heerlijk hebt laten verwennen met een sauna en een massage. Ik zie het helemaal voor me, zalig. Het weer is er ook fantastisch zeg, hier is het echt herfst. Het zal voor jullie vreemd zijn als je weer thuis bent, dat alle bomen weer kaal zijn. Geniet er maar lekker van. Groetjes

• 31 Oktober 2010 - 11:42

Elly Slingerland:

Wat een geweldig verslag en wat een belevenissen. De ritten in de woestijn en klauteren in een grot. Jullie komen terug en kunnen het sporten weer zo oppakken. Knap hoor wat jullie allemaal zien, doen en bekijken. Blijf genieten en bedankt voor het mooie verslag.

• 31 Oktober 2010 - 19:14

Harmesjes Zoetermeer:

Hoi Hoi Vakantie gangers

Ik heb het weer helemaal gelezen hoor !!!Het is weer een heel verhaal.....
    We heben nu al een plaats Mariana in Brazilie gezien en nu zijn jullie in de stad Petra geweest. Wat grappig !!
    Lugano bestaat ook al ....welke nog meer he ??
    Leuke belevenissen weer allemaal!!
    Hier ben ik op school al weer druk met de voorbereidingen van de Sint!!Over 2 weken komt hij al weer in Nederland aan !!Dus moet er weer van alles in elkaar gezet worden !

Veel plezier en geniet maar weer verder !!

Liefs Willem en Marian

• 01 November 2010 - 12:32

Ben En Greet:

Jullie hebben al ontzettend veel gezien, geweldig zo`n reis.
    Prachtig weer, zo leer je wel veel culturen kennen,het is geweldig als je dit allemaal kunt beleven.We wensen nog veel meer kijkplezier en een goede reis verder.

• 01 November 2010 - 14:07

Arie En Coby:

Weer eens jullie verslag gelezen, zijn pas terug uit Portugal.
    Wat een reis zeg, het duizelt mij gewoon, lees het soms twee maal. Doet mij soms denken aan beelden van films. Geweldig, wat een indrukken, een geheel andere wereld, voor de meeste mensen onbereikbaar. Genieten jullie nog maar veel hoor, nog een goede voortzetting.
    Groeten en liefs van ons!!