terug door Griiekenland - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Piet Zaat - WaarBenJij.nu terug door Griiekenland - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Piet Zaat - WaarBenJij.nu

terug door Griiekenland

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg Piet

21 November 2010 | Griekenland, Athene

Dinsdag 16 november, dag 53, van Kabatepe naar Alexandropolis ( Griekenland ).

Vandaag de grenspassage met Turkije, we hoeven niet extreem vroeg op want de grens doen we zelfstandig. Even na negen vertrokken, er staan plassen op straat, het heeft plaatselijk wat geregend, maar nu weer zon, dit laatste deel van Turkije is op een kleine berg na vak, er is veel landbouw en men is voornamelijk de laatste tijd bezig geweest om de grond klaar te maken voor de winter, een leuk gezicht al die geblokte stukken land van licht tot donkerbruin. Het is heel stil op de weg, het is de eerste dag van het Offerfeest in Turkije en dan zijn heel veel mensen vrij, al het vrachtverkeer ligt stil. De laatste dagen waren er overal zgn. veemarkten waar voornamelijk schapen en geiten te koop aangeboden werden die vandaag geslacht gaan worden ( in privé ) en je zag dan particulieren met gezin of alleen met kind naar de markt en dan naar huis met een schaap aan een dun touwtje. Ook dat overal scharen en messen slijpers bezig waren om het materiaal voor deze dag klaar te maken.
Aan de grens was het goed te merken dat het een feestdag was, weinig verkeer en een kleine bezetting en we waren zo de Turkse grens gepasseerd, gelukkig zonder problemen.
( aanvankelijk waren we zelfs bang dat de grenspost gesloten was, dat doen ze ook maar zo ).
De Griekse grens ( de toegang voor heel Europa n. b.) was helemaal een lachertje, zonder ook maar te stoppen kon er doorgereden worden, eigenlijk te gek voor woorden.
Gespot, een oude Renault combi met de bank plat en in de achterbak vijf levende schapen!!!!!
Gespot, een schaap aan een touwtje aan een paal bij de kapper, want pa zat binnen en werd geknipt.
Gespot, een schaap opgetild aan de achterpoten en voortgeduwd, hij wilde niet lopen.
Gespot, veehandel is een mannen zaak in Turkije, maar er was een koppel geiten waar als verkoopster een vrouw bij en tussen de dieren zat, het tij gaat langzaam om.
In Griekenland hadden we een kleine 40 Km te rijden, een saai stuk en we kwamen bij een voor ons bekende gemeente camping aan het strand met mooie plaatsen en heel goed sanitair.
Het strand daar is net als bij ons, loopt langzaam af en lekker en schoon water, dus met een grote groep nog een heerlijke duik genomen en er was er een die ons zwemmers na afloop trakteerde op koffie, een neut of erwtensoep naar keuze. Het werd nog heel gezellig.

Woensdag 17 november, dag 54 alweer, van Alexandropolis naar Asprovalta.

Vandaag een mooie tocht langs de zee voornamelijk, althans, dat proberen we zo veel mogelijk. Sommigen rijden via de snelweg want na al die slechte wegen willen ze nu wel eens zoeven over strak asfalt, wij wachten dar nog even mee.
Allereerst de voorraad weer aangevuld bij de supermarkt die hier zit, maar we schrokken van de prijzen, wat is hier alles duur geworden, ik heb medelijden met de bevolking hier.
We passeren leuke dorpjes waar we al eerder op de Griekenland - Turkije reis waren, en reden ook langs een groot binnenmeer, brak water en ondiep, waar volop pelikanen, ooievaars, flamingo’s en aalscholvers fourageren. Vooral de laatste groep met duizenden tegelijk, het lijkt wel of ze zich opmaken om te gaan trekken, een schitterend gezicht. Het moet er wel vol met vis zitten anders zie je zoveel vogels niet. Naarmate we naar het westen reden werd de bewolking dikker tot wel zwart toe en 4 km voor ons eindpunt van de dag, een plek op een parkeerstrook aan het strand, brak uiteindelijk de lucht open en reden we in een enorme regenbui, de eerste van de hele vakantie, het had wat dat betreft erger gekund, de andere groepen hebben het slechter en meer regen gehad. De wind was ook toegenomen, de zee wild de regen hield op en de hele nacht heeft de caravan hevig staan schudden, had ik geen last van maar Tiny slaapt lichter.

Donderdag 18 november, dag 55, van Asprovolte neer Kalampaka.

Vroeg wakker en de zon op zien komen boven de zee, dat is weer heel anders dan ondergaan in de zee. Voor ons een vreemde ervaring. Naarmate we westelijker komen wordt het steeds later licht, dat merken we goed, het scheelt zo maar 5 kwartier met Damascus bij voorbeeld.
We zijn hier meer geweest en vandaag namen we weer een andere route dan het boek voorschreef. Namelijk de weg oude weg binnendoor die we eerder in tegenovergestelde richting volgden. Een mooie tocht door gedeeltelijk bergachtige streek, op een deel na waar het nogal druk is de streek om Thessaloniki met tamelijk veel verkeer en industrie en daar de snelweg een stuk genomen. ( dat is een tolweg en die kost maar liefst € 5,60 voor een twintigtal kilometers, de Grieken moeten toch ergens het geld vandaan halen, want de EU geeft het ze niet meer. ). Alles is erg duur geworden, benzine 1,56 per liter. Er staat veel leeg, bedrijven die gesloten zijn, bedrijfsauto’s die achter gesloten hekken staan en zien weinig vrachtverkeer, zeker buiten de grote stad.
Onze rit wordt er niet minder van, alleen een doordeweekse rit lijkt er wel een op de zondag, zo rustig, bij de benzine stations ben je altijd de enige die tankt.
Ook hier de eerste sneeuw op de toppen van de bergen zien liggen, de winter komt er aan, ik heb ook de korte voor de lange broek verruild en ’s morgens en ‘s avonds een truitje aan buiten.
Wat opvalt dat er veel beukenbomen hier staan en misschien voor de nootjes want ze zijn niet zo groot als bij ons, het lijken meer grote struiken of meer als sinaasappelbomen. Op deze camping zijn we ook al eens geweest, de ligging is vlak bij de bekende kloosters. Toen ieder was gearriveerd werd er eerst een briefing gehouden over hoe de laatste dagen ingevuld worden, lekker gegeten, tv gekeken en op tijd weer onder de wol.

Vrijdag 19 november, dag 56, vrije dag

Niet al te vroeg uit bed en na het ontbijt met Rob en Nelleke naar het stadje gereden met mijn auto, er was markt , een grote voornamelijk groentemarkt waar gretig aftrek was en erg gezellig, het lekkere weer hielp daar aan mee. Waarom het zo druk was kwamen we later achter, er rijden bussen uit de gehele regio hier naar toe, vanuit alle omliggende dorpen dus de mensen komen speciaal hier voor hun inkopen voor de gehele week, opmerkelijk was dat er veel kramen op een apart deel was waar alleen vloerkleden en aanverwante artikelen werden verkocht. Verder waren er de normale dingen zoals bij ons alleen in veel kleinere mate t.o.v. de groenten. Tiny haalde een stunt uit, kocht lente uitjes voor bij de vleestomaten, de bos was eigenlijk te groot en ze vroeg om de helft, dit werd slecht begrepen en uiteindelijk na gebaren enz. van Tiny werd de bos een beetje schots en scheef, in tweeën gesneden maar overdwars dus onder en bovenhelft gescheiden. Tiny zei dat ze het anders bedoelde dus de helft ong. werd eraf gehaald en weggegooid en de rest een zootje dus dat werd gewoon in een zakje gedaan, ik denk dat alles betaald was en wij hard gelachen. Bleek het tot slot geen lente ui maar dunne prei. Het heeft gesmaakt.
We hebben wat gegeten daar en zijn nog even naar de kloosters gereden om wat foto’s te maken, we waren er op de vorige reis al geweest en een tweede maal een bezoek vonden we te veel van het goede, we hebben genoeg gehad deze reis, een gemakkelijke dag is ook wel weer leuk en dat is deze geweest.
Probeer vanavond dit nog te plaatsen er is wifi maar ontstellend langzaam, dus we wachten af.
Vanavond het afscheiddiner gehad, het zit er bijna op, heel gezellig en lekker eten en aan de reisleiding een gezamenlijk cadeau aangeboden.

Zaterdag 20 november, dag 57, van Kalampaka naar Igloumenitsa

Vandaag de laatste rit in Griekenland naar de kust waar morgen de overtocht is. Er lag een mooie snelweg maar we hebben met nog een drietal de oude weg genomen, is wat meer hoog laag maar met schitterende uitzichten en leuke dorpjes die we passeerden. Helaas, het uitzicht werd soms verstoord door een grote wolk, mist dus, waar we doorheen reden en dan een schitterend uitzicht boven de wolken en een strak blauwe lucht, alleen even wennen aan de temperatuur van 10-12 graden.
We hebben lekker uit de wind zitten achter de caravan lunchen en omdat het zulk lekker weer was een uurtje een boek zitten lezen, weer eens wat anders.
Aan de kust stonden we op dezelfde plek als voorheen, aan het strand net voorbij de haven en sommigen hebben nog een laatste duik genomen.
’s Avonds na het eten met allen hout gesprokkeld en een heel gezellig kampvuur op het strand gemaakt en tot laat buiten gezeten. Morgen vroeg op want om 8.00 uur inschepen naar Venetië

Zondag 21 november, dag 58 en dag 59, de laatste van de reis.

Om 8.0 uur op de kade en even wachten op de ferry en precies om 9.00 afvaart naar Venetië. Aan boord is er wifi, heel langzaam maar vooruit we moeten toch wat te doen hebben en ik probeer het laatste te versturen, eergisteren niet gelukt de site van zavave gaf steeds wanneer ik het wilde verzenden een foutmelding, dus hopen dat het nu wel lukt. We hebben in ieder geval heerlijk weer , afgelopen nacht heeft het even wat geregend maar niet de moeite.

• 21 November 2010 - 11:17

Elly Slingerland:

Hallo, ja zodra je de korte broek voor de lange broek moet ruilen weet je dat je richting Holland ben. Fijn dat het allemaal goed is gegaan bij de grensposten. Dat kan zeker wel anders gaan. Geniet van de laatste "vrije" dagen voordag het gewone leventje weer gaat beginnen. Veel plezier op de boot en een veilige reis nog. Groetjes, Elly

• 21 November 2010 - 11:29

Rob Van Der Zwan:

Altijd weer leuk om jullie belevenissen te lezen. Piet, mijn complimenten voor je bijgehouden reisverslagen en je onderhoudende manier van vertellen. Het is alsof ik stiekum op de achterbank met jullie ben meegeweest:) Jammer genoeg nog maar 11 dagen voor de boeg. Het is bijna niet voor te stellen hoe snel dit gegaan is. Misschien dat jullie heel voorzichtig alweer denken aan een volgende, nog meer, uitdagende reis? Geniet er nog even van.

groet
    Rob

• 21 November 2010 - 16:48

Harmesjes :

Hoi Hoi

Inmiddels hebben we al geskypt dus weet ik dat het nieuws van Sabine ook bij jullie aan gekomen is ....ja er kan heel wat gebeuren als je een poosje weg bent he ....
    Verder ben ik op school druk bezig met de voorbereidingen van het Sint feest .
    We zijn net terug van het feestje van Paul en Marijke waar de heel familie was op jullie na dan maar ja je kan eenmaal niet op 2 plekken tegelijk zijn. Verder de Meijs familie die we jaren geleden voor het laatst gezien hadden en nog wat vrienden dus zo"n 60 mensen bij elkaar. Het was gezellig !
    Ik skype heel veel met Sabine want die heeft steeds allerlei nieuwtjes te vertelllen en wil steeds haar plannen bespreken dus dat maakt het alsof ze een beetje dichter bij zit...........

Nu het laatste stukje van de reis ......een voordeel is er......je hoeft als je thuis bent niet tig keer tegen iederen te vertellen wat je allemaal gezien hebt want we hebben het allemaal mee kunnen lezen en mee genoten.
    De foto"s die krijgen we dan nog te zien en dat zijn er ook heel wat las ik al ......
    Nou geniet van de laatste dagen en tot in Nederland

Liefs Willem en Marian

• 21 November 2010 - 18:11

Petra En Frans:

Ja, het eind is in zicht. Ik denk dat het ook wel weer fijn zal zijn om jullie kinderen en kleinkinderen te kunnen omhelzen. Drie maanden is wel een hele lange tijd; maar uiteraard heel, heel veel gezien en meegemaakt.
    Goede reis verder en tot gauw

• 22 November 2010 - 08:48

Leontine:

Goedemorgen, net jullie mail over dit verslag gevonden en de sms voor Alexander.
    Hopelijk hebben julllie een rustige overtocht gehad.
    Geniet er daar nog maar even van, de mooie stad Venetie, maar dat doen jullie al als je er aan het rondvaren bent ;)
    Hier is het 's avonds en 's nachts al behoorlijk koud.

Liefs

• 22 November 2010 - 15:45

Alfred En Lenie:

Welkom in Europa. Jammer dat ze bijna bankroet zijn. Nederland wil niet meer zoveel betalen en dat zullen ze weten. Maar genoeg onzin gezegd. Wel een advies doe maar rustig aan hier gaat het vrijdag sneeuwen. Met jullie gaat het goed zo te horen en zien. Lenie wordt 21 december weer aan haar knie geholpen en laten we hopen dat het deze keer goed gaat. Met bridgen gaat het steeds beter als we nog een keer goed spelen gaan we een lijn omhoog. Maar als jullie terug zijn willen we wel weer bijles. Groeten van Alfred en Lenie.

• 23 November 2010 - 13:35

Ben En Greet:

Geweldig wat een reisverslag wat jullie hebben gegeven Veel gezien en mee gemaakt.Wij waren twee weken op bezoek bij Jan en Ceren in Athene.Wij zijn 17 nov. terug gekomen uit Griekenland en jullie een paar dagen later. Wij hebben net als jullie ook van het mooie weer genoten.Wat jullie al schreven Griekenland was al duur, maar is nu nog duurder geworden.Jullie kunnen terug kijken op een prachtige reis met veel herinneringen voor als jullie weer thuis zijn.We wensen jullie een goede terug reis en alvast een welkom thuis.
    Groeten Ben en Greet.